تعیین دقیق قبله به‌روش سازمان جغرافیایی

تعیین دقیق و سریع قبله به روش "ژئودزی" برای نخستین‌بار در جهان به همت متخصصان سازمان جغرافیایی وزارت دفاع انجام شد.

به گزارش اداره کل تبلیغات دفاعی وزارت دفاع، محمد صالح‌آبادی معاون سازمان جغرافیایی وزارت دفاع گفت: تعیین سریع جهت دقیق قبله که با روش ژئودزی و برای اولین‌بار در جهان صورت پذیرفت، دقیق‌ترین استقرار موقعیت کعبه و تعیین یک امتداد و مرجع را مبنای این روش قرار می‌دهد.

وی افزود: سطح مبنا در این روش بیضوی است و نقاط زمینی با موقعیت معلوم در ژئودزی کلاسیک و مختصات ماهواره‌ها در ژئودزی ماهواره‌ای می‌باشند. همچنین برای رسیدن به دقت مطلوب در این روش، شبکه‌ای از نقاط طراحی می‌شوند که قابلیت تعدیل موقعیت کعبه برای اولین بار، مختصات محل و جهت کعبه با استفاده از فرمول آزیموت رابینز انجام می‌شود.
فرمول آزیموت رابینز بدینگونه است که فی برابر است با 21 درجه و 25 دقیقه و 4/21 ثانیه و لاندا 39 درجه و 49 دقیقه و 5/34 ثانیه.

تاکنون تعیین جهت قبله با روش استفاده میل (انحراف) مغناطیسی ، صورت می‌پذیرفت که به علت تغییرات میل مغناطیسی محاسبه "انحراف مغناطیسی نیازمند محاسبات مستمر و صرف وقت زیاد بوده که با روش نوین دقیق جهت قبله توسط متخصصان سازمان جغرافیایی وزارت دفاع با دقت 20 متر، علاوه بر دقت بسیار بالا، این کار با سرعت زیاد انجام می‌شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد